Meditatie

 

 

Wat is meditatie....

Meditatie is een rustpunt. Je kan helemaal tot jezelf komen en energie opladen. Uit onderzoeken is gebleken dat meditatie gezond is voor het lichaam. Voorbeelden hiervan zijn verlaagde bloeddruk verhoging van het immuunsysteem, en meer energie.

Er zijn verschillende vormen van meditatie zoals zitmeditatie, meditatie op muziek of klank, lachmeditaties, meditatie door visualisatie, zen-meditatie enz...

Creatief mediteren houdt in dat men met behulp van de verbeelding deze dingen reeds tot stand brengt in de geest, op deze manier heeft het de mogelijkheid om zich te concretiseren in de werkelijkheid. Visualiseer voor jezelf liefde, vervulling, innerlijke vrede en harmonie, enz... Meditatie door visualisatie geeft je de sleutel om contact te krijgen met de veranderingsprocessen in jezelf, je omgeving, zelfs de kosmos. Visualisatie houdt niet in dat men duidelijk beelden ziet, het hangt van persoon tot persoon af. De een kan heel goed beelden zien, de ander kan het zich enkel maar inbeelden. Een oefening die je vertrouwd zal maken met het begrip visualiseren staat hieronder, neem even de tijd om deze te doen.

Sluit je ogen en ontspan je, denk aan de kamer waarmee je vertrouwd bent (je slaapkamer, studeerkamer of woonruimte) Herinner je een paar details, de kleur van de vloer, hoe je meubels staan, hoe licht of hoe donker het is. Denk nu dat je de kamer binnenkomt en daar gaat liggen of zitten. Herinner je nu een mooie of leuke belevenis die je in die kamer hebt beleefd. En geniet nog even na over deze gebeurtenis.

Een andere vorm van meditatie is de toestand tussen slaap en bewustzijn. Deze vorm van meditatie gebeurt spontaan als je inslaapt of ontwaakt uit je slaap. Echter men kan zichzelf ook in deze toestand brengen. Deze vorm van meditatie kan je veel wijsheid en zelfkennis brengen. Voorbeelden zijn er genoeg. Als je bv. een sollicitatiegesprek of een lastig gesprek dient te voeren, dan kan deze vorm van meditatie je helpen tijdens de meditatie en tijdens de gebeurtenis. Door je in te beelden dat je positieve energie stuurt naar de plaats van gebeuren, naar de gedachte van de situatie, zal je merken dat het gesprek, de gebeurtenis vlotter verloopt en op de manier die jij je had voorgesteld. Door je tijdens de meditatie positief in te stellen tegenover hetgeen zal komen, schep je zelf de werkelijkheid waarin het gebeuren zal plaatsvinden. Deze toestand van meditatie kan men verkrijgen door op een rustige plaats te gaan zitten of liggen. De voorkeur gaat uit naar zitten, omdat je dan niet de neiging hebt om in slaap te vallen, wat niet echt de bedoeling is van meditatie.

Doe je ogen dicht en ontspan je hoofd..., je schouders..., je armen..., je vingers..., je romp..., je benen..., je voeten..., voel je ontspannen. Tel dan in jezelf, rustig van 10 terug naar 1, en zeg tussen de getallen dat je steeds verder wegzakt. Eens bij de één aangekomen, visualiseer je je een 3, probeer deze 3 zo duidelijk mogelijk te visualiseren, zeg dan in jezelf langzaam 3 keer drie..., drie..., drie..., doe dat zo met de getallen 2 en 1. Daarna laat je komen wat komt of beeld je je bewust de plaats van gebeuren in of de situatie en stuur je er positieve energie naartoe.

Sorry, uw browser ondersteunt geen Java.
Klik hier om gratis de laatste versie van Java te downloaden.

 

 

Jyoti